Doprava

Doprava do Japonska

Japonsko je ostrovní stát a k tomu celkem vzdálený od pevniny, a proto máte jen dvě možnosti, jak se do něj dostat – trajektem nebo letadlem.

První způsob není příliš běžný, protože je časově velmi náročný, a navíc nemáte na výběr z mnoha přístavů. Běžně však lze nastoupit na trajekt v Číně, Jižní Koreji i Rusku. Z Ruska trvá nejrychlejší cesta trajektem asi pět hodin, zatímco z Koreji začíná nejrychlejší trajekt na šesti hodinách. Cesty z Číny potom mohou být ještě delší, pokud vyrazíte z nějakého města více na jihu.

Mnohem rychlejší, pohodlnější a někdy i levnější je vyrazit letadlem. To je dokonce i běžný prostředek pro samotné cestování po státě, a tak se v každé prefektuře vyskytuje minimálně jedno letiště. Mnohá nemají mezinárodní terminál, a proto se vaším prvním místem v Japonsku stane nejpravděpodobněji Tokio nebo podobné velké město, ovšem pokud letíte třeba z Jižní Koreji, můžete sehnat letenku i na menší letiště v konkrétní prefektuře.

Cestovaní po Japonsku

Letadlem

Letadlo je oblíbený prostředek pro cestování po samotném Japonsku. Celkem se zde vyskytuje 98 letišť na 47 prefektur, a tak s nalezením nějakého nebudete mít problém. Ovšem nenechte se zmást, když bude nějaké letiště pojmenované po městě, nepředpokládejte, že se v něm také nachází. V Japonsku není zvláštní, když se letiště nachází na celkem odlehlém místě a vy se k němu musíte dopravit třeba autobusem. V takovém případě však bývají běžné letištní autobusové expresy, které tu trasu jezdí celkem frekventovaně. Pokud vás čeká vnitrostátní let, zpravidla stačí být na letišti půl hodiny předem, vždy se ale raději podívejte na stránky letiště.

Autem

Japonsko patří k zemím, kde se jezdí na levé straně. To může být pro nás velmi matoucí, a tak půjčení auta pro vás nemusí být nejlepší tah. V Japonsku jsou zpoplatněné silnice, takže si vyhraďte i určitý obnos pro placení mýtné. Na druhou stranu je benzín v Japonsku levnější přibližně o pět korun než v Česku a elektrická auta, jejichž provoz je také levnější, jsou běžná věc, a proto pokud jste zkušenější řidič a troufnete si, může tím ušetřit hodně peněz za dopravu. Nejste si jistý jízdou vlevo? Přečtete si náš detailní návod, jak jezdit vlevo. Mějte ale na vědomí, že Japonsko má velké množství starých lidí a místem se vždy šetří. Budete proto velmi často potkávat nejisté postarší řidiče na úzkých silnicích, které hlavně v menších městech nejsou ani dostatečně široká pro obě auta. Možná i proto je rychlostní limit mimo město pouhých 60 km/h, což může být pro české řidiče velmi frustrující.

Autobusem

Autobusová doprava možná není tak hustá jako v České Republice, ovšem mezi významnějšími místy, a hlavně mezi turistickými atrakcemi, budou trasy velmi frekventované. Hůře se budete dostávat na menší a odlehlejší místa, a když už tam autobus pojede, tak jen párkrát za den. Ceny jsou závislé na dopravci a počtů konkurentů. Na turisticky frekventovaných úsecích jsou k dostání lístky i za poloviční ceny vlaků (např. úsek mezi Tokyem a Hirošimou). Na méně frekventovaných místech však počítejte s vysokou cenou. Ta tu může být až čtyřikrát dražší.

Zcela odlišný však mají systém placení. Pokud si lístek nekoupíte u přepážky nebo v automatu na nádraží, při vstupu do autobusu (zpravidla zadními dveřmi) si vezmete lísteček s vytištěným číslem. To představuje vaši nástupní stanici a vy pak můžete na elektronické tabuli sledovat naskakující cenu pod číslem vaší stanice podle ujeté vzdálenosti. Při vystupování u řidiče vhodíte do kasy buď zakoupený lístek, nebo přesnou částku v mincích i s očíslovaným lístečkem. Pokud nemáte přesně, nachází se u ní rozměňovací automat, ovšem rozměnit můžete pouze mince nebo tisícovou bankovku.

Vlakem

Japonci jsou na své vlaky náležitě hrdí. Snad každý někdy slyšel o Shinkansenu, který však již v rychlosti byl překonán, i tak ale zůstává ikonou. Síť železnic je v Japonsku dobře rozvinutá a většinou má lepší spoje než autobusy, a dokonce jezdí jak pozdě v noci, tak i brzy ráno. Setkáte se s mnoha společnostmi provozující určité vlaky a trasy, ovšem nikdy byste neměli narazit na obtíže při kupování jedné jízdenky pro vícero společností. Cenově vyjdou téměř stejně, spíše o něco levněji než autobusy.

Platit za jízdenku můžete jak klasicky u přepážky, tak u automatů, které jsou buď na mince nebo na karty, ty evropské však nemusí fungovat, a proto se na ně nespoléhejte.

Pokud plánujete jezdit vlakem často, nebo dokonce projet celé Japonsko napříč vlakem, rozhodně si pořiďte Japan Rail Pass. Jedná se o neomezenou jízdenku po dobu jednoho až tří týdnů, přičemž ten nejlevnější u českého prodejce stojí okolo sedmi tisíc korun. Myslete na tuto možnost však dopředu, protože je mnohem výhodnější ji zakoupit ještě v České republice u autorizovaného prodejce, ušetříte tak peníze i čas za dlouhé vyřizování v Japonsku.

Pokud plánujete jezdit vlakem často, nebo dokonce projet celé Japonsko napříč vlakem, rozhodně si pořiďte Japan Rail Pass. Jedná se o neomezenou jízdenku po dobu jednoho až tří týdnů, přičemž ten nejlevnější u českého prodejce stojí okolo sedmi tisíc korun. Myslete na tuto možnost však dopředu, protože je mnohem výhodnější ji zakoupit ještě v České republice u autorizovaného prodejce, ušetříte tak peníze i čas za dlouhé vyřizování v Japonsku. Oficiální japonský web je www.japanrailpass.net.

zobrazit více

Vkládej nový obsah

Čím více informací máme, tím lépe můžeme sloužit tobě i ostatním s výběrem zajímavých míst a turistických cílů.
Už jsme rozdali 25787 pírek.

1 pírko = 1 koruna