Kde se jezdí vlevo a jak se na to připravit

Řízení na levé straně silnice je běžnou praxí v mnoha zemích. Pro většinu z vás bude pravděpodobně takovou nejznámější zemí Velká Británie či celý kontinent Austrálie.

Míst, kde se toto pravidlo však dodržuje je mnohem více, jedná se prakticky asi o 50 zemí. Ačkoliv opravdu velká většina světa má stejná silniční pravidla, tedy řízení na pravé straně, jako naše rodná Česká republika, určitě není na škodu mít alespoň drobný přehled o zemích a místech, kde je tento trend zcela opačný, a být na to před cestou či dovolenou připraveni.

Mezi vlevo řídící země patří dnes především bývalé britské kolonie. Následující mapka zobrazuje země, ve kterých se jezdí vlevo (žlutě označené):

Grand Trianon, Versailles

Mapa zemí se řízením vlevo - image by: Worldstandards

Jak již bylo zmíněno, typickým a pravděpodobně nejvíce známým zástupcem takovýchto zemí je Velká Británie. Přestože si pravděpodobně velká část z vás nedokáže volant na druhé straně auta představit, a řízení v levém pruhu silnice se může zdát poněkud matoucí, není to až tak složité a po určité chvíli již nevidíte rozdíl. Avšak mnohé jistě napadne, jak zvládnout řazení levou rukou? Ano, to může být trochu obtížné, spolu se snahou zůstat ve správném, levém, pruhu, tudíž praktická je v tomto případě automatika. Budete-li si půjčovat na své dovolené auto, a nemáte-li s řízením vlevo zkušenosti, ruční řazení pro jistotu zavrhněte.

Udržet se v levém pruhu opravdu není nic obtížného. Od snahy se neustále vracet na druhou stranu vám jistě pomůže fakt, že volant je v automobilu taktéž na opačné, tedy například v Británii, na pravé straně. Zapeklitým článkem může být ale kruhový objezd, nezapomeňte, že na rozdíl od České republiky, auta po kruhových objezdech jezdí po směru hodinových ručiček, a po výjezdu, stejně jako běžném odbočování, si dejte pozor, abyste se opět zařadili do levého pruhu.

Ovšem cestujete-li do Velké Británie vlastním autem, přes Německo a Francii, může být pro vás náhlá změna stran silnic složitější než v předchozím případě. Zaprvé budete mít volant stále na stejné straně a pravděpodobně jako většina českých řidičů i ruční řazení. Naše automobily jsou navíc přizpůsobeny pro řízení na pravé straně silnice, tudíž při vjezdu do Velké Británie, bude vaše auto muset projít drobnou úpravou. Takovou úpravou je především nalepení speciálních samolepek na světlomety tak, abyste neoslňovali protijedoucí auta, jelikož naše auta z logických důvodů více svítí na pravou stranu.

Místa, kde hraničí země s opačnými stranami pro řízení, jsou častá pro obrovské zmatky. Změnit stranu a okamžitě se přizpůsobit novým pravidlům, není jen tak, a lidský mozek a podvědomí potřebuje alespoň chvilku si na tento fakt zvyknout. Jelikož je volant umístěný na opačné straně automobilu, než jsme zvyklí, je také logické, že v některých zemích jsou i páčky pod volantem prohozené. Nedivte se tedy, že občas místo spuštění blinkru, si setřete okno stěrači.

Dopravní značka řízení vlevo v Australii

Dopravní značka řízení vlevo v Australii - photo by: Long Zheng (Flickr), CC BY-SA 2.0

Důvodů, proč některé země stále zachovávají řízení na levé straně, přestože 75% světa praktikuje pravý opak, je celá řada. Může to být především tvrdohlavost země jako je Velká Británie a jejích bývalých kolonií, snaha o zachování určitého stylu a kultury, ale především taková změna pravidel a silničního provozu by byla velice náročná a nesnesitelně drahá. Některá města, jako je Londýn, jsou prakticky v tomto duchu vystavěná a náhlá změna pravidel na silnici je nepředstavitelná.

Naše rady na závěr zní:

  • Zjistěte si, jaká jsou silniční pravidla v zemi, do které cestujete.
  • Pokud budete na levé straně řídit poprvé, raději si půjčte auto s automatickým řazením.
  • Před tím, než se rozjedete, zkuste si nasimulovat v hlavě řízení, tak aby vám jízda vlevo přišla co nejpřirozenější.
  • Nesnažte se neustále hledat pravou rukou řadicí páku a ponechte ji na volantu.
  • Na kruhovém objezdu jeďte vlevo, tedy po směru hodinových ručiček.
  • Při odbočování a vyjíždění z kruhových objezdů se nezapomeňte vždy zařadit zpět do levého pruhu.
  • Nelekejte se, když si místo blinkru pustíte stěrače, po chvíli si zvyknete.

Nakonec sami zjistíte, že řízení na levé straně není o nic složitější než na pravé, tak s chutí do toho! A jak jste na tom vy? Máte již zkušenosti s řízením na levé straně? Podělte se o ně v komentáři s ostatními čtenáři!

4 Vložit komentář